Τι είναι οι στόματο – αισθητικές δυσλειτουργίες;

Κατά τη διάρκεια της σίτισης η στοματική κοιλότητα λαμβάνει πολλές πληροφορίες, οι οποίες σχετίζονται με τη γεύση, την υφή και τη θερμοκρασία των φαγητών.  Η θέση της υπερώας σχετίζεται άμεσα με την επεξεργασία αυτών των πληροφοριών, ενώ η λανθασμένη θέση της υπερώας μπορεί να προκαλέσει στοματική αμυντικότητα στο παιδί (Wilbarger & Wilbarger, 1991). Έτσι τα παιδιά με στοματό – αισθητικές δυσλειτουργίες έχουν συγκεκριμένη υπερευαισθησία ή υποευαισθησία στη στοματική κοιλότητα και η όλη διαδικασία της σίτισης γίνεται γι’ αυτά (ίσως και για σας) μια πραγματική <<κόλαση>>.

pexels-photo-302482

Πιθανή εικόνα παιδιού με στοματό – αισθητική δυσλειτουργία:

  • Αποφεύγει συγκεκριμένες γεύσεις ( π.χ. ξινά, γλυκά)
  • Αποφεύγει συγκεκριμένες υφές φαγητών (π.χ. τραγανά, σούπες)
  • Αποφεύγει συγκεκριμένες μυρωδιές (όχι, αντικειμενικά, δυσάρεστες μυρωδιές)
  • Αποφεύγει συγκεκριμένες θερμοκρασίες φαγητών (π.χ. κρύο, ζεστό)
  • Μυρίζει έντονα μη φαγώσιμα αντικείμενα
  • Γλείφει πολύ συχνά διάφορα μη φαγώσιμα αντικείμενα
  • Δαγκώνει πολύ συχνά μη φαγώσιμα αντικείμενα
  • Επιλέγει και επιμένει σε τροφές με συγκεκριμένη γεύση ή/και υφή ή/και οσμή ή/και θερμοκρασία.

Πριν σκεφτείτε, ότι το παιδί σας μπορεί να έχει κάποια δυσλειτουργία στη στοματική κοιλότητα, καλό είναι να έχετε αποκλείσει, όλους τους άλλους παράγοντες: (Μα….γιατί δεν τρώει το παιδί μου;;; )

Αν παρατηρήσετε κάτι από τα παραπάνω καλό είναι να μιλήσετε με τον παιδίατρό  σας. Ο γιατρός θα αξιολογήσει την στοματική κοιλότητα του παιδιού σας και πιθανώς θα σας παραπέμψει σε κάποιον εξειδικευμένο εργοθεραπευτή ή λογοθεραπευτή, για εκτενέστερη πληροφόρηση, αξιολόγηση και αποκατάσταση.

 

ΠΗΓΕΣ:

Biel L., Peske N., (2005). Raising a sensory smart child, Penguin books, London.

Wilbarger, P., Wilbarger, J., (1991). Sensory defensiveness ih child aged 2-12: An intervention guide for parents and caregivers. Denver, CO: Avanti educational programs.

 

 

Leave a comment